Karakteristiek

Het kerkhof met bovenaan de kerk is het hoogste deel aan de Leegeweg (lage weg). Het kerkgebouw is in aanleg laatromaans, met name het schip uit de 13e eeuw. Koor en zuidmuur zijn laatgotisch, de langgerekte dakruiter is 18e eeuws. Het interieur bevat een aantal bijzondere dingen: een Tien Gebodenbord, een fraaie preekstoel uit 1747, en zerken uit de 17e en 18e eeuw. Restanten van oorspronkelijke muurschilderingen, waaronder wijdingskruisen, een sacramentsnis in het koor, en een piscina in de zuidoostmuur herinneren aan de tijd dat hier nog de rooms-katholieke mis werd opgedragen.

Gebruik

Dankzij Europese subsidiegelden is de kerk ingericht als pleisterplaats voor voorbijgangers. Maar de ruimte kan ook gehuurd worden voor symposia, als trouwlocatie, enz. Het ontwerp van de multifunctionele ruimte is van de hand van het Antwerpse architectenbureau awg Architecten, onder leiding van Jan Verrelst.

Code voor share buttons